دومین جشنوارۀ فلم حقوق بشر افغانستان رسما گشایش یافت
آصف بره کی آصف بره کی

 

 

 

امروز شنبه 5 اکتوبر (2013) دومین دور جشنوارۀ حقوق بشر افغانستان رسما در سالن لیسۀ استقلال شهر کابل به میزبانی مرکز فرهنگی فرانسه گشایش یافت.

این جشنواره به یاری یوناما دفتر نماینده گی سازمان ملل متحد برای افغانستان، ریاست افغان فلم، سفارت هالند در کابل و تعدادی از نهادهای اجتماعی و حقوق بشر افغانستان راه اندازی شده است که قرار است برای 5 روز در شهرهای کابل و بامیان الی 11 اکتوبر سال روان ادامه یابد.

به این جشنواره که از داخل و خارج کشور بیشتر از 300 فلم فرستاده شده بود، هیأت گزینش تنها بیشتر از60 فلم را در سه کتگوری فلمهای داخلی (بخش اصلی)، فلمهای بین المللی (بخش اصلی) و فلمهای هم در بخش رقابت فلمهای دانشجویی برگزیده شده اند.

دراین جشنواره فلم کوتاه "دیرکاندیدات" از ساخته های یوسف بره کی در بخش بین المللی از کشور کانادا نیز در میان چند فلم دیگر از کشورهای هند، ترکیه، روسیه، اسرائیل، آذربایجان، آیرلند، قیرغزستان، ایران، دنمارک، تاجیکستان، هند، ایتالیا، امریکا و ارمنستان نماینده گی می کند.

کار این جشنوارۀ طی محفل باشکوهی حوالی ساعت 3 بعداز ظهر با سخنرانی آمر بخش مرکز فرهنگی فرانسه افتتاح گردید. در دنباله آقای مصدق خلیلی یکی از معینان وزارت اطلاعات و فرهنگ جمهوری اسلامی افغانستان، خانم دیانا ثاقب مسئول اجرایی باشگاه سینمایی افغانستان و از سازماندهنده گان جشنواره و آقای صدیق برمک سینماگر نامدار کشور سخنرانی کردند. سپس فلم "وژمه" از ساخته های برمک اکرم به نمایش گذاشته شد.

دراین جشنواره یک هیأت داور بین المللی حضور دارد که در میان آنها جان برگن از بریتانیا، عتیق رحیمی از فرانسه، خانم لتیکا از کشور هند، شوکت امین از کردستان عراق قرار دارند.

در محفل امروز افزون بر اشتراک تعدادی از مقامات دولتی، فعالان اجتماعی و حقوق بشر، نماینده گان برخی از نماینده گی های دیپلوماتیک مقیم کابل، نماینده گان سازمان های بین المللی مثل یوناما، باقی تعدادی بیشماری از دوستداران سینما از داخل کشور حضور بهم رسانیده بودند.

 

5 اکتوبر 2013

کابل - افغانستان

عکس  از: آب

آصف بره کی با حسینا برگن

 

 








October 6th, 2013


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها